Friheten til å velge

Jeg elsker friheten til å velge. Jeg elsker å faktisk kunne gjøre det jeg selv ønsker på så mange ulike områder.

Tidligere var jeg helt ekstremt redd for å vike fra en oppsatt plan. Alt utenfor planen var skummelt og dersom ikke en autoritær person (coach, PT osv) godkjente det, så ble det ingen avvik for å si det sånn.

Nå derimot, får jeg litt panikk dersom jeg skal følge en plan. Jeg får ikke meg selv til å like det. Men samtidig ser jeg hensikten og fordelen med å følge en plan og ha noe struktur på treningen, men det kan ikke forventes at jeg skal følge det slavisk, da freaker jeg ut.

Jeg er avhengig av å kunne velge litt selv. Jeg kjenner meg selv best og jeg vet selv hva som gjør meg glad og hva som gir med motivasjon. Jeg blir ikke motivert av å gjøre ting jeg ikke trives med. Jeg blir deppa og umotivert av å ikke kunne gjøre enkelte ting fordi det ikke står på planen min.

Ja faktisk å bryr jeg meg ikke om at det forsinker fremgangen min styrkemessig at jeg går på stoltzen og spiller squash X antall ganger i uken. Det er så verd det for min del!

Når jeg tenker tilbake på hvor mange ganger jeg sa nei til sosiale ting som fjellturer og volleyball fordi det ikke stod på treningsprogrammet mitt for mange år siden så blir jeg trist på mine egne vegne. Det er ikke noe annet enn trist.

Men jeg har lært. Jeg har lært at glede, motivasjon, latter og sosiale forhold kommer før hvilket som helst treningsprogram.

Det er derfor en fornøyelse å følge Silje Mariela sine treningsprogram. Hun har skjønt det! Hun har utviklet fantastiske treningsprogram som er tilpasset akkurat dette med å kunne velge en god del selv. Livet er ikke alltid slik at vi kan prioritere trening høyt på prioriteringslisten, og det er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Det er mye som er viktigere enn trening, selvom trening absolutt er viktig.

Én kommentar

Benedikte

26.07.2016 kl.13:07

Takk for wake up callen. Godt å lese dette svart på hvit. Jeg har aldri hatt problem med å avlyse en treningsøkt, men nå dette året har jeg begynt å trene for fullt igjen, så prøver å lage meg en plan for hver økt, da bruker jeg også litt mindre tid på trening. Med mye variasjon og ikke slik at jeg MÅ trene den ene dagen hvis jeg skulle bli invitert en plass der det er sosialt.

Skriv en ny kommentar

hits