Tren for livet

Veldig mange spør "Hva er målet ditt med treningen?" Og flere ganger glemmer jeg faktisk det opprinnelige svaret her. Det svaret som overgår alle andre svar. Det svaret som betyr mer enn progresjonen i pullups eller ny rekord opp stoltzen. Svaret mitt sånn helt innerst inne er faktisk det å kunne fungere normalt.

De som har tatt en nærmere titt på min rygg har ofte spurt "Gjør det ikke vondt?" eller "Du har jo ikke muskelhøyre side!"

Jepp, det er sånn det er å ha skoliose. Ryggraden er formet som bokstaven S.
Det er vel ikke nødvendig å spørre om det ikke forårsaker en del trøbbel. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått låsninger i rygg, bak skulderbladene og opp i nakken. Det nyeste jeg hadde nå var betennelse i låret, mest sannsynlig av noen nerver som lå klemt å ryggen.

Men det er nå slik jeg er. Og jeg er ikke interessert i å operere. Og jeg prøver virkelig å ikke klage. Men av og til skulle jeg ønske at folk bare visste!

Jeg kan ikke ligge på siden feks når jeg ser på film på sofaen. Da kjennes det ut som en kniv som stikkes inn i siden. Jeg vet ikke hvorfor, men det er bare slik.

Jeg har alltid vondt, men jeg er herdet. Spør legen eller fysioterapeuten meg om jeg har vondt er alltid svaret ja, for det gjør vondt hele tiden. Men til vanlig unngår jeg å gjøre akkurat de bevegelsene som gjør vondt og noen perioder er såklart bedre enn andre.

Men dersom jeg ligger meg ned, lar smertene ta overhånd og blir sofaliggende lenge så stivner alt. For ja, jeg har såklart prøvd total hvile også, men det funker ikke. Musklene blir så stive at det gjør vondt å komme seg opp i stående da.

Så fysisk aktivitet har alltid vært tingen for meg. I kontrollert form. Markløft er noe jeg kan trene i gode perioder, men jeg kjenner når det ikke går. Knebøy vil aldri bli min øvelse, jeg har vanskeligheter for å ha vekt på skuldrene. Se for dere en S-formet ryggrad. Se for dere det ustabile presset den ryggraden får om jeg får tresifret tall på skuldrene.

Asfalt er ikke godt underlag eller for en litt skranten kropp.

Nei jeg foretrekker å lytte til kroppen. Gjøre det jeg kan gjøre, og unngå det jeg ikke bør gjøre.

Men jeg har stor tro på at fysisk aktivitet er positivt for meg. Legene har sagt at med min rygg må jeg aldri slutte å trene. Og det har jeg ikke tenkt å gjøre heller.

Men jeg er og må alltid være forsiktig.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits