Bare gjør det.

Ja, noen ganger er det så enkelt. 

Den siste uken har jeg rett og slett bare gjort det, uten å tenke. Jeg har stått opp, fått på meg treningsklær og tuslet ned til trening, uten å egentlig tenke meg om. Jeg har jo alternativer. Jeg kan jo velge sofa og Dr.Phil fremfor trening, men jeg velger å heller kose meg med etter jeg har trent. 

Noen ganger er det så enkelt, og det som ofte hjelper er å ikke gi seg selv et alternativ. Det funker for meg på mange områder. Begynner jeg å tvile, vurdere frem og tilbake, diskutere med meg selv o.l, da er slaget nesten allerede tapt for min del. Det beste er å bare gjøre det, uten spørsmål eller diskusjon. 

En annen ting som hjelper er å gjøre noe man faktisk liker. Skal man trene noe man liker og synes er moro så er det ikke like tungt å komme seg på trening som om man skal gjøre noe man ikke kan fordra. Her gjelder det å velge treningsformer som gir deg noe positivt.

For meg er det skikkelig motiverende å trene noe som gir meg glede, mestringsfølelse og motivasjon. Jeg koser meg på trening, selv om jeg trener veldig tungt og blir helt totalt utkjørt, så gir det likevel en deilig følelse etterpå. Da er jeg glad for at jeg gjennomførte uten diskusjon og det er utrolig deilig å sette seg i sofaen og se på Dr.Phil etter god innsats på trening.

Så mitt budskap er; Ikke lag alternativer, ikke start diskusjoner med deg selv, ikke vurder og analyser - bare gjør det!

(Forutsett at man er frisk og rask uten skader og vondter naturligvis)





 

2 kommentarer

Thea

22.11.2016 kl.22:09

Hei! Jeg lurer på en ting angående styrketrening og tenkte at kanskje du har et svar på det, jeg prøver i alle fall:-) Det jeg lurer på er hvilke (forhånds)regler som gjelder ved restitusjon osv; er det slik at hvis jeg f eks trener armer, mage og rygg i "passelig grad" (og alltid med pause mellom repetisjonene) 1 dag, så kan jeg ikke trene på 1-2 dager igjen? Hvorfor det i så fall, og gjelder det all trening uansett hva eller kun den muskelgruppen jeg akkurat har trent ?? Jeg vil jo gjerne trene forskjellige muskelgrupper en dag og likevel kunne fortsette dagen etterpå med varierte øvelser, men hører så mye ulikt vedrørende hvor "bra" det er og ikke. :)
Thea: Jeg ville tenkt at hver muskel trenger mellom 24 til 48 timer med restitusjon. Så må du tenke at feks biceps er en veldig liten muskel, den ville jeg kanskje ikke trent like mye som feks beina. Men hovedregelen er mellom 24 til 48 timer mellom, deet gjelder den konkrete muskelen. Trener du armer en dag kan du selvfølgelig trene bein dagen etter.

Skriv en ny kommentar

hits